Montag, 14. Januar 2008

جنگ نه، صلح و حقوق بشر آري


ملت تمدن ساز ايران، از جنگ و خونريزي و تجاوز بیزار است. چرا که يك روز اقوام بربر وحشي و روزيديگرسلطه جويان در طمع بخشي از خاك این سرزمین، جنگ و ویرانی را بر آنان تحمیل کرده اند. اکنون نیز تحولات منطقه و آنچه دركشورهاي همسايه روي داده، موجبات نگرانی جدی ایرانیان را فراهم نموده است. هراس ازاینکه ما هم روزی به سرنوشت کشورهایی مانند عراق، افغانستان یا یوگوسلاوی دچار شویم و مردم ما فدای نابخردی های افراط گرایان شوند و دارایی ها و توان اقتصادی كشور به نابودی کشيده شود، مسئله ای نيست كه بتوان نسبت به آن بی تفاوت بود.

در چنین شرایطی از یک سو بحران‌سازان برونمرزی به بهانه فعالیت هاي هسته اي ایران و با اعمال تحریم های اقتصادی و تداوم و تشدید آن، زيست هرایرانی را دچار فشار ساخته‌اند و از سوی دیگر درداخل کشور برخی جریانهای تندرو حاکم با اعمال سیاستهای نادرست وتنش‌زا، موجبات شکل گیری اجماع دولتهای غربی علیه ایران و تهدید منافع ملی این سرزمین را فراهم نموده اند. در عین حال قرار دادن ملت ایران در تنگنای "نه جنگ، نه صلح" پيامدی جزصرف هزینه های سنگین چه از لحاظ منابع مالی ودرآمدهای ارزی و چه از لحاظ اتلاف نیروی انسانی نداشته و موجب تشديد محرومیت ایرانیان در بخش هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگی و ورزشی شده است. سياستي كه افزون بر تحريمهاي اقتصادی عليه مردم، سرمايه گذاري داخلی و خارجي را بعلت اعمال فشارها و تهديدهاي مستقيم و غيرمستقيم و وجود فضاي نا امن، در عمل ناممكن ساخته است.

جريان افراطي درون حاكميت ايران با اعمال سیاست "نه جنگ، نه صلح" نه تنها راه را بر اصلاحات مورد نظر مردم از جمله تحقق آزادی، دموکراسی و رعایت حقوق بشر مسدود كرده، بلکه موجب نابودی منابع مادی و انسانی ایران شده است كه در صورت ادامه این روند علاوه بر فاجعه اي ملي، احتمالا ناآرامي‌هاي منطقه اي و چالش‌هاي جهاني، به بار خواهد آمد.

ما امضاء کنندگان زیر، دولت هاي قدرتمند طرف چالش و مخاصمه با ایران را فرا مي خوانيم که به رعايت منشور سازمان ملل متحد در مورد رعايت حقوق ملت ها و حق حاكميت ملي كشورها متعهد باشند و بدانند كه در حقيقت مردم و جامعه مدني ايران است كه قرباني اعمال تحريمهاي اقتصادي و تشديد آنها ميشود. ما همچنين از جناح تندرو حاكميت می خواهیم سیاستهایی را که به تحمیل تحریم های اقتصادی، استمرار حالت "نه جنگ، نه صلح" و یا تهدید احتمالي نظامی انجامیده کنار گذارد و با اعلام آمادگی برای گفتگوی رودررو، علنی و بی قید و شرط با کشورهای طرف منازعه، بویژه امریکا، زمینه های لازم را برای خاتمه دادن به سیاستهای تنش زا و فراهم آورد.

بنابراین برای دستیابی به صلح پایدار، ما همه طرفهای منازعه را به رعایت قانونها و مقررات بین المللی از جمله موازين حقوق بشر فرا می‌خوانیم و اعلام می کنیم که مشاركت فعال همه افراد ملت در اين راستا و همیاری فوري و همه‌جانبه برای سامان دادن به "شوراي ملي صلح" مي‌تواند گامي درست در راه جلوگيري از وقوع تحريمهاي شديدترِ فاجعه‌ برانگيز،و اقدامي مؤثر در راستاي سربلندی هرچه بيشتر نام ايران باشد.


Keine Kommentare: